Funcționarea Departamentului pentru Pregătirea Personalului Didactic (DPPD), ca structură distinctă a Universității din Oradea, a fost aprobată prin Adresa nr. 34875/12.07.1996, anexă la Ordinului Ministrului Învățământului nr. 4356/11.07.1996, în baza articolului 68 al Legii învățământului nr. 84/1995 modificată și completată cu Legea nr. 131/1995.

După primii 10 ani de funcționare, sub conducerea prof. univ. dr. Vasile Marcu, conducerea Universității din Oradea a solicitat o evaluare a DPPD. Astfel, în anul 2006, se declanșează procedurile de verificare a îndeplinirii cerințelor normative obligatorii, a criteriilor, standardelor și indicatorilor de performanță și a standardelor specifice, de către Comisia de experți permanenți - Științe Administrative, ale Educației și Psihologie a Consiliului ARACIS. Un an mai târziu,  Comisia ARACIS a acordat calificativul de încredere și a propus menținerea calității de instituție furnizoare de programe de formare a cadrelor didactice prin DPPD, Universitatea din Oradea, forma de învățământ zi. Decizii similare au urmat la toate vizitele ulterioare ale ARACIS.

Începând cu anul 2012, la conducerea departamentului se află prof. univ. dr. Florica Orțan.

Departamentul pentru Pregătirea Personalului Didactic este organizat și funcționează în baza unui Regulament propriu de Organizare și Funcționare, aprobat de Senatul Universității din Oradea, în conformitate cu prevederile Legii nr. 1/2011 și a reglementărilor legislative ulterioare.

În scopul pregătirii studenților care optează pentru cariera didactică sunt asigurate premisele organizatorice, materiale, științifice și didactice necesare desfășurării procesului de învățământ în condiții optime. Spațiile didactice existente în universitate, la dispoziția DPPD, asigură realizarea activităților didactice. Începând cu anul 2024, departamentul dispune și de un ultramodern Laborator de Tehnologii Educaționale Digitale. Cadrele didactice care deservesc Programul de Formare Psihopedagogică sunt bine pregătite sub aspect științific și didactic.

Centrul de Cercetări Interdisciplinare Educație, Cultură, Societate (CCIECS) reunește cercetările desfășurate de către colectivul departamentului. Planurile de învățământ și programele analitice sunt elaborate prin respectarea criteriilor impuse de normele în vigoare. Statele de funcții sunt întocmite și aprobate anual, iar admiterea, examenele semestriale și examenele de absolvire sunt organizate în baza metodologiilor elaborate de Ministerul Educației, și în raport cu Procedura operațională privind înscrierea, admiterea, desfășurarea, finalizarea și certificarea Programului de Formare Psihopedagogică după care este organizată activitatea DPPD din cadrul Universității din Oradea.

În cadrul departamentului sunt publicate două jurnale academice, Human Education Today for Tomorrow’s World – indexat începând cu anul 2023 în mai multe baze de date internaționale și Journal of Teacher Training and Educational Research, alături de o revistă destinată studenților care optează pentru cariera didactică – Vreau să fiu profesor.

De asemenea, în ultimii 14 ani, dezvoltarea parteneriatelor internaționale a ocupat un loc din ce în ce mai important în cadrul DPPD, fiind stabilite relații academice puternice cu Universitatea din Stockholm - Suedia, Universitatea din Oslo - Norvegia, Queens University din Belfast – Irlanda de Nord, Universitatea Hertfordshire din Anglia, Universitatea Napier din Edinburgh – Scoția, colegiul Universitar Vives din Kortrijk - Belgia, Universitatea din Ghent - Belgia, Universitatea din Zagreb - Croația sau Universitatea Maria Grzegorzewska din Varșovia - Polonia. De-a lungul anilor, sute de studenți înscriși la Programul de Formare Psihopedagogică al DPPD au participat la mobilități, cursuri în cadrul acestor instituții sau au beneficiat de activitățile desfășurate în cadrul Universității din Oradea prin intermediul programelor Erasmus. Cadrele didactice ale DPPD au desfășurat cercetări care vizau problemele incluziunii sau ale tranziției la pedagogia digitală și au publicat materiale în colaborare cu colegii de la toate aceste universități partenere. Începând cu anul 2024, DPPD a inițiat și parteneriatele de predare-cercetare prin intermediul rețelei CEEPUS, care reunește țările din Europa Centrală și de Est.

În ultimii 10 ani au fost lansate programele postuniversitare de formare continuă, Management educațional, destinat promovării noilor tendințe de tip constructivist în managementul unităților de învățământ, Psihopedagogie specială școlară, destinat cadrelor didactice care doresc să se familiarizeze cu fundamentele procesului incluziv în cadrul învățământului de masă, Designer instrucțional – conceput pentru a moderniza întreg demersul proiectării didactice sau Educator puericultor, menit a veni în sprijinul cadrelor didactice implicate în educația timpurie.

Programele de Formare Psihopedagogică Nivel I Licență și Nivel II Master sunt deservite de cadre didactice titulare la DPPD, titulare la diferite facultăți din cadrul Universității din Oradea, cu titlul științific de doctor sau cadre asociate DPPD, în funcție de compatibilitatea specializării lor cu disciplinele incluse în planurile de învățământ. Desfășurarea în condiții optime a activităților instructiv-educative de formare psihopedagogică este monitorizată de către Consiliul DPPD și de către Comisa de Calitate a DPPD. La nivelul DPPD s-a elaborat Metodologia proprie de ocupare pe perioadă nedeterminată a posturilor didactice și de cercetare vacante, document aprobat de către Senatul Universității din Oradea.

Misiunea DPPD este în principal aceea de a organiza formarea și perfecționarea cadrelor didactice. Programele de Formare Psihopedagogică în vederea certificării competențelor pentru profesia didactică – Nivel I Licență și Nivel II – Master, conțin elemente de specificitate și oportunități în concordanță cu cadrul național al calificărilor. Finalizarea studiilor oferă absolvenților posibilitatea de a urma cariera didactică în unități din învățământul gimnazial, liceal, postliceal și din învățământul superior. Procesul de învățământ se desfășoară la forma de zi, cu durată de trei ani, pentru Programul de Formare Psihopedagogică Nivel I – Licență și de doi ani, pentru Programul de Formare Psihopedagogică Nivel II Master, asigurându-se astfel o pregătire temeinică a studenților pentru cariera didactică, oferind modele de interacțiune de tip parteneriat între profesor și student, se stimulează accesarea resurselor de informare științifică și profesională. Numărul de ore de practică pedagogică pe care studenții îl efectuează, conform planurilor de învățământ, face posibilă familiarizarea cu realitățile specifice profesiei didactice, formarea elevilor, asumarea conștientă a opțiunii pentru cariera didactică. În vederea realizării misiunii și obiectivelor asumate, DPPD a inițiat şi a dezvoltat parteneriate cu entităţi similare din ţară şi din străinătate.

Obiectivele strategice ale DPPD vizează în principal: 

  • asigurarea calităţii pregătirii psihopedagogice iniţiale şi continue a viitoarelor cadre didactice;
  • formarea competenţelor de a utiliza într-o măsură tot mai mare metode, tehnici şi procedee de instruire în activitatea didactică şi educaţională din toate instituţiile şcolare şi universitare;
  • perfecţionarea continuă a modalităţilor şi programelor de pregătire a cadrelor didactice în vederea obţinerii gradelor didactice I şi II;
  • încurajarea unor iniţiative interdisciplinare şi interdomeniale, prin întărirea colaborării cu cadrele didactice de la toate facultăţile prin activităţi sociale şi culturale, cum ar fi extensii didactice şi educaţionale în cadrul unor instituţii şcolare din municipiu şi judeţ;
  • extinderea preocupărilor de consiliere psihoeducaţională;
  • colaborarea pe plan internaţional prin accesarea unor proiecte europene;
  • creşterea anvergurii cercetărilor ştiinţifice realizate de cadrele didactice ale DPPPD – ului prin publicarea unor studii de specialitate;
  • optimizarea sistemului de parteneriate cu alte instituţii educative, sociale şi culturale, locale, naţionale, transfrontaliere şi internaţionale.

În anul 2019, prof. univ. dr. Florica Orțan a fost aleasă de către colectivul DPPD pentru un nou mandat la conducerea departamentului. A urmat o perioadă cu multe provocări dar și cu transformări emergente semnificative. Perioada pandemiei COVID-19 a fost caracterizată de schimbări majore, iar trecerea la activitățile educaționale desfășurate  „on-line“ au motivat colectivul DPPD să dezvolte și să acrediteze un program postuniversitar nou – „Dezvoltator de E-learning în învățământ”, destinat în special cadrelor didactice din învățământul preuniversitar. În cadrul departamentului s-au organizat conferințe științifice asupra digitalizării educației, s-au inițiat cercetări  asupra implicațiilor pandemiei asupra mediului educațional, iar începând cu anul 2022 DPPD a inițiat alături de universitățile  Maria Grzegorzewska (Varșovia, Polonia), Gent (Belgia) și Zagreb (Croația), proiectul EDUCATORE, menit a cerceta strategiile de reziliență dezvoltate de către studenți și profesori în perioada pandemiei. O altă preocupare în cadrul DPPD în ultimii ani, materializată prin două granturi de cercetare care au implicat întreg departamentul, a fost cea referitoare la două dimensiuni puțin cercetare ale educației contemporane în România – educația în mediile vulnerabile și învățământul profesional dual. De asemenea, având în vedere transformările care se întrevăd în formarea cadrelor didactice, conform noii legi a învățământului superior 199/2023, ce implică Masteratul didactic, DPPD a lansat programul postuniversitar de formare continuă „Mentor”, destinat cadrelor didactice care vor asigura supervizarea viitorilor profesori, în procesul de formare practică. Pe parcursul ultimilor 4 ani, membrii DPPD au publicat lucrările colective Pedagogie și elemente de psihologie, Educația pentru voluntariat și Educația în mediile vulnerabile, lucrări care au o bună distribuție în librăriile și bibliotecile din țară.

Toate aceste eforturi au dus la suplimentarea din partea ARACIS a numărului de locuri pentru formarea în cariera didactică la DPPD – Universitatea din Oradea, care începând cu anul universitar 2023 poate înscrie astfel până la 1500 de studenți anual.

Actualmente, în cadrul DPPD activează ca titulari: prof. univ. dr. Florica Orțan (Director de departament), prof. univ. dr. Valentin Blândul, conf. univ. dr. Adela Bradea, conf. univ. dr. Claudia Pop, conf. univ. dr. Julien-Ferencz Kiss, lect. univ. dr. Laurențiu Mândrea, lect. univ. dr. Claudia Hanga, lect. univ. dr. Renata Pop, asist. univ. dr. Ciprian Simuț. Responsabili de partea administrativă sunt: Georgeta Groza (Secretar șef), Simona Oltean (secretar), Anca Costan (secretar), Cornelia Moș (secretar).

Biroul Comunicare

Image  

 

Image