Relația celor doi artiști de talie internațională - Mihaela Anica predă flaut, iar Horia Maxim pian - cu Oradea a crescut, s-ar putea spune, în paralel cu dezvoltarea școlii de muzică orădene.

Directorul Departamentului de Muzică al Facultății de Arte, conf. univ. dr. Ariadna Mircescu, spune că masterclass-ul desfășurat la finele săptămânii trecute a fost dedicat atât studenților cât și elevilor. Evenimentul a fost organizat și coordonat împreună cu sora ei, prof. dr. Georgiana Mircescu, cadru didactic al Liceului de Arte din Oradea. Merită subliniat și faptul că, de această dată, masterclass-ul de la Universitatea din Oradea a avut caracter internațional. Studenți și elevi din mai multe țări au venit la Oradea, special pentru a avea șansa de a lucra cu cei doi soliști.

Intermezzo

„Un asemenea curs este cu totul și cu totul esențial în viața fiecărui tânăr artist. În primul rând, e foarte important ca, atât elevul sau studentul, cât și profesorul, să fie deschiși față de nou. Pentru tânărul muzician aceasta este ocazia cea mai bună de a lucra cu un solist de talie internațională. Va face cunoștință cu o altă abordare decât cea a profesorului său, va primi informații noi privind tehnica instrumentală și interpretativă ori stilistica muzicală”. Mai mult decât atât – spune conf. univ. dr. Ariadna Mircescu – un masterclass  este o provocare, atât pentru profesor, cât și pentru elev ori student. „Cadrul didactic și studentul ies din zona de confort. Studentul nu acumulează doar noi cunoștințe, ci este pus și în situația de a își gestiona emoțiile, firești la întâlnirea cu o personalitate muzicală de asemenea anvergură”.

„Orașul acesta frumos are nevoie de cultură”

Profitând de încă o vizită a sa la Universitatea din Oradea, Biroul Comunicare i-a solicitat un scurt interviu Doamnei Mihaela Anica.

  • Ce vă face să reveniți, iată, de mai bine de un deceniu, la Oradea?
  • Bucuria copiilor, deschiderea și motivația lor de a învăța lucruri noi. Dar, în primul rând, mă aduce aici prietenia care mă leagă de profesoarele acestor copii, Ariadna și Georgiana Mircescu. Când plec de la Oradea simt, de fiecare dată, că am putut să las aici câte ceva din ceea ce eu, la rândul meu, am primit.
  • Cum credeți că s-au schimbat universitatea și orașul ei în acești 12 ani, de când veniți aici, chiar și de mai multe ori pe an, pentru a lucra cu tinerii artiști?
  • Orașul a trecut prin niște schimbări... extraordinare! Oradea poate să fie mândră de ea. Cred că niciun alt oraș din România nu se află la un asemenea nivel. Mi se pare extraordinar ce se întâmplă aici. Ca să vorbesc despre copii, sunt printre ei mulți pe care îi cunosc de mici. I-am văzut încă de pe băncile școlii și pot să vă spun că, în cazul unora dintre ei, evoluția este fabuloasă. Nivelul lor este comparabil cu cel al studenților universităților vestice. Nu obișnuiesc să exagerez, dar ceea ce s-a realizat aici, la Universitatea din Oradea, nu pot descrie în cuvinte. Această nouă clădire, „Casa Muzicii”, este impresionantă. Campusul este de o rară frumusețe...
  • Am înțeles că obișnuiți să lăudați Oradea și Facultatea de Arte peste tot pe unde mergeți, în țară și în lume. E adevărat?
  • Da. Marea mea dorință ar fi ca un număr cât mai mare din tinerii, care azi urmează cursurile unor licee de arte din țară, să afle despre Departamentul de Muzică al acestei facultăți. De altfel, nu ezit să fac reclamă acestui departament și orașului dumneavoastră, oriunde mă duc. Există aici un potențial extraordinar și sper ca dezvoltarea orașului și a universității sale să nu se oprească aici. Orașul acesta frumos are nevoie de cultură!

„La Oradea, proporția celor care reușesc să confirme speranțele noastre e în creștere”

Maestrul Horia Maxim spune și el că a ajuns la Oradea datorită Ariadnei și Georgianei Mircescu.

  • Risc și repet o întrebare. Ce v-a adus tocmai la Universitatea din Oradea?
  • Am stabilit o frumoasă relație de prietenie cu Ariadna și Georgiana Mircescu și una, la fel de frumoasă, de colaborare, cu Departamentul de Muzică al Facultății de Arte. Împreună am construit aceste masterclass-uri care, azi, aduc copii din toată țara și din străinătate.
  • Era nevoie de un masterclass la Oradea?
  • Dincolo de latura subiectivă, scopul nostru principal este legat de dorința de a fortifica instituția, de a crea un elan pentru elevi și studenți, de a duce mai departe lucrurile. Un masterclass are cu totul alt rol decât procesul obișnuit de învățare. Aici se confirmă faptul că lucrurile merg pe un făgaș potrivit sau se caută soluții, acolo unde lucrurile nu funcționează. Noi căutăm să punem un diagnostic corect. Satisfacția noastră este să observăm, atunci când ne reîntâlnim cu studenții, că au mers pe calea cea bună.
  • Cum găsiți, după toți acești ani, Departamentul de Muzică al Facultății de Arte și pe studenții acestuia?
  • Cei mai mulți dintre colaboratorii noștri reacționează bine la intervențiile noastre, ceea ce duce la o foarte bună activitate. Pentru viitorii muzicieni e foarte important ceea ce se întâmplă între aceste întâlniri ale noastre. Dacă mesajul nostru e dus mai departe sau, dimpotrivă, studentul involuează. Observ că, la Oradea, proporția celor care reușesc să confirme speranțele noastre e în creștere. Pe de altă parte, așteptăm mai mult. Aș spune că e nevoie de mai mult din partea colegilor noștri care sunt aici, cei care fac munca cea mai grea, munca de „front”, i-aș zice eu. Deși au potențial, unii nu reușesc să confirme și nu e întotdeauna vina lor. Dar, dincolo de acestea, am observat, în ultimii ani, o efervescență. Cred că evoluția orașului i-a motivat și pe mulți tineri să caute să se dezvolte, a adus o speranță în plus și acesta e un lucru remarcabil în sine.

 

Biroul Comunicare

Image  

Image  

Image